7 succesfactoren voor jouw peer-to-peer campagne

16-07-2020 | 10:50

Hoe behaal je succes met jouw peer-to-peer (kom in actie)campagne? Site online en klaar is kees? Nee! Succes komt niet vanzelf. In dit artikel vind je 7 tips die je kunnen helpen.

 

  1. Stel een haalbaar doel

target

 

Stel een haalbaar doel voor de campagne. Dat klinkt als een open deur, maar het is niet altijd even gemakkelijk. Om je doel te bepalen kun de proberen de volgende vragen te beantwoorden:

- Wat is mijn doelgroep?
- Hoeveel actiestarters kan ik werven?
- Lukt het mij om x actiestarters actief te krijgen?
- Wanneer heb ik genoeg actiestarters en kan ik me gaan focussen op hun succes?
- Wat is de verwachte opbrengst per actiestarter?
- Wat zijn eventuele challenges die ik kan toepassen en welke extra incentives kan ik bieden? 

Besef goed dat tijd ook een belangrijke factor is bij fondsenwerving. Maak een campagneplanning met daarin de data waarop je bepaalde doelen gehaald wil hebben, dan kun je daarop sturen.

 

  1. Start met een soft launch

Lanceer de campagne eerst onder een kleine groep supporters waarvan je zeker weet dat ze gaan deelnemen. Zij zorgen voor de eerste euro’s en de vulling van jouw platform. Is er nog iets niet in orde, dan hoor je dat van hen in plaats van de hele meute. Daarnaast zijn zij jouw beste ambassadeurs en kunnen hun verhalen anderen overtuigen om mee te doen met de campagne. Wie kun je hiervoor benaderen?: 

- Actiestarters die al eerder een groot succes hebben geboekt.
- Medewerkers van jouw organisatie.
- Gedreven vrijwilligers.
- Social media Influencers (zij kunnen ook helpen met de werving en het aanjagen van de campagne).

 

  1. Begeleid actiestarters

actiestarters

 

De campagne valt of staat met het succes van jouw actiestarters. Begeleid hen daarom goed bij hun acties. Dat kost tijd, maar levert jou uiteindelijk succes op. Zorg er in de eerste plaats voor dat de e-mailcommunicatie in orde is. Automatische e-mails kunnen je veel werk besparen en zijn succesvol mits deze goed gepersonaliseerd zijn. De meest succesvolle fondsenwervers of die met een inspirerend verhaal kun je het beste persoonlijk benaderen. Ook teamcaptains zijn een belangrijke spil in het web omdat zij vaak meerdere actievoerders aansturen.

Onderdeel van de begeleiding is het wijzen op een goede invulling van de actiepagina, het geven van tips voor kanalen om hun pagina te delen en het voorstellen van challenges die kunnen helpen bij de fondsenwerving.

Een toolbox met communicatiematerialen en deelbare graphics etc. is een mooie toevoeging die op ieder moment beschikbaar is. Ook het beantwoorden van veel gestelde vragen en transparante contactmogelijkheden, maken de begeleiding gemakkelijker.

 

  1. Maak een korte campagne video

Het is geen must, maar een video waarin het doel en de noodzaak van de campagne worden toegelicht kan enorm helpen bij de werving van actiestarters en donateurs. Waarom? Men kijkt liever een korte video (niet langer dan twee minuten) dan dat men tekst leest. Bonus: een korte video dwingt je om snel tot de kern van het verhaal te komen en te benadrukken wat écht belangrijk is. Daarnaast is een video ook nog lekker deelbaar.

 

  1. Koppel impact aan donatiebedragen (en aan opgehaalde bedragen voor actiestarters)

Wil je bezoekers extra motivatie geven om te doneren? Koppel dan de impact die zij kunnen maken aan bepaalde donatiebedragen (met € 40,- kunnen wij … ). De impact is namelijk heel belangrijk voor de donateur en het maakt het doen van een donatie heel concreet. Ook actiestarters kun je vertellen wat je kunt doen als zij een x bedrag ophalen en hen zo beïnvloeden om meer op te halen.

 

  1. Deel successen

Boek je successen met de campagne of wil je een bijzonder resultaat bekendmaken? Doe het op social media via een toffe graphic of bijvoorbeeld een Facebook Livestream. Dit laatste kun je van te voren aankondigen en het daardoor extra spannend maken. Dit genereert weer nieuwe ‘buzz’ rondom de campagne.

 

  1. Bedank jouw donateurs

thanks

 

Iedere donateur die bijdraagt aan jouw peer-to-peer campagne is belangrijk. Vergeet dan ook niet om donateurs hartelijk te bedanken. Wijs ze op hun impact en geef ze andere mogelijkheden om te helpen zoals het delen van de campagne via social media. Vraag in een bedank mail echter niet te veel zodat het dankwoord wel centraal blijft staan. Bouw de relatie met de donateur zorgvuldig op en wie weet komt deze donateur tijdens een volgende campagne wel voor je in actie.