8 goede ideeën voor fondsenwerving vanuit huis

22-06-2020 | 12:02

Veel non-profit organisaties hebben tijdens de Coronacrisis te kampen met afgelaste of uitgestelde fondsenwervende evenementen, collectes of bijeenkomsten. Evenementen waarin door de organisatie veel tijd en moeite is gestoken en die vaak een belangrijke bron van inkomsten zijn. Ook voor deelnemers van deze evenementen is de teleurstelling groot: zij keken ernaar uit om onderdeel te zijn van iets moois.

Dit vraagt om een nieuwe aanpak. Gelukkig biedt online peer-to-peer fundraising een ideale manier om toch iets te doen in tijden van ‘social distancing’. In dit artikel geven wij jou 8 voorbeelden van fundraising challenges en creatieve ideeën voor fondsenwervingsacties vanuit huis.

 

  1. Laat je sponsoren om… thuis te zitten, of iets niet te doen.

Make the best of a bad situation. Een prachtig voorbeeld vonden wij deze actie van Ninthe. Zij liet zich sponsoren en sloot zichzelf 24 uur lang op in haar eigen badkamer.

Dit is ook de perfecte tijd om iets niet te doen. Stoppen met roken, niet meer snoepen, of geen alcohol meer drinken. Een goed voorbeeld hiervan is de 0% voor ALS challenge waarbij men een maand lang geen alcohol drinkt. Op de website van de uitdaging kon men daar ook vrienden uitdagen om mee te doen (zie ook idee nummer 7). 

 

  1. Maak jouw campagne social media ready

wake up to corona

We zijn nu allemaal meer online. Daarom is een deelbare actie op social media een goed idee. Dat vond ook Universiteit Leiden, want zij bedachten een slimme actie om hun crowdfunding project kracht bij te zetten. Ze vroegen iedereen om in pyjama een foto te maken en die te delen op social media met de hashtag #wakeuptocorona. De hashtag hoort bij hun project, en vestigt er dus extra aandacht op. #slim

 

  1. Een opruim/inzameling/donatiecampagne

Veel mensen zijn aan de grote schoonmaak begonnen. Zo’n opruiming biedt ook voor organisaties kansen. Misschien wil men een deel van zijn spullen wel doneren aan jullie organisatie? Of de opbrengst van de verkoop op bijv. marktplaats doneren?

Een goed voorbeeld van een inzamelactie in tijden van corona is die van Ondernemers voor een Warm België. Hierbij worden oude laptops en tablets ingezameld die vervolgens worden opgeknapt. Daarna worden ze geschonken aan kansarme gezinnen met kinderen die nu aangewezen zijn op thuisonderwijs, maar geen geld hebben voor een nieuwe laptop. Zo kunnen deze kinderen toch onderwijs volgen.

 

  1. Daag mensen uit om creatief te zijn

kussenmakers

Daag jouw achterban uit om hun creatief talent toe te passen en op die manier fondsen te werven. Roep ze op tot het organiseren van een online benefietconcert of het maken en verkopen van kunst. Op het actieplatform van Artsen Zonder Grenzen gebeurt dat al. Daar komen ‘de kussenmakers’ in actie en maken zij praktische kussens waarvan de opbrengst naar Artsen Zonder Grenzen gaat.

 

  1. Bedenk iets leuks voor de hele familie

Veel gezinnen zijn nu samen thuis. Ouders moeten hun best doen om hun kinderen te vermaken. Bedenk daarom iets dat door de hele familie kan worden gedaan. Daarmee geef je ook iets terug. Stuur hen bijvoorbeeld een enorme kleurplaat die vervolgens voor het raam gehangen kan worden. Laat hen de voortgang in blogs tonen en geld werven voor deze “hier teken ik voor” challenge. Dan heb je prachtige, authentieke zichtbaarheid op internet én op straat.

 

  1. Organiseer een fitness challenge

women's rights challenge

Nu we ons huis een stuk minder uit komen is bewegen extra belangrijk. Goed voor ons lichaam en voor onze geest. Organiseer daarom voor jouw achterban een fitness challenge. Daarmee help je hen sterk door deze tijd heen te komen en kunnen zij zich voor jouw goede doel laten sponsoren.

Een mooi voorbeeld van een dergelijke challenge is de vorig jaar georganiseerde Women’s Rights Challenge. Dit kan natuurlijk ook met burpees, planking, sit-ups, super(wo)mans of traplopen.

 

  1. Bedenk een doorgeef challenge

Deze kwamen we tegen op Instagram: Iemand wordt getagd om 1 km rondom of in huis te rennen en moet vervolgens zelf 3 anderen taggen op social media. Een challenge die je gezond houdt en zich kan verspreiden. Dat kan natuurlijk ook voor het goede doel. Voer de challenge uit en doe een donatie, tag 3 mensen om dat ook te doen.

  

  1. Maak van jouw groepsuitdaging, een individueel feestje

Er zijn veel sportieve evenementen waarbij veel mensen, op dezelfde plek, dezelfde uitdaging aangaan. Dat kan nu niet meer. Maar je kunt natuurlijk nog steeds 80 kilometer fietsen, of 40 km wandelen. Maar dan in je eentje. Dat maakt de uitdaging misschien zelfs nog groter, en wie wil daar nou niet voor doneren? Dat biedt perspectieven voor jouw fondsenwervend evenement.

Zaak is dan wel dat je er als organisatie een feestje van maakt. Met (live) training video’s, peptalks van jouw ambassadeurs, videocalls met jouw deelnemers en natuurlijk een eindfeestje via livestream! Het kan echt.

Een voorbeeld van een evenement dat deze insteek had, al voor de Coronacrisis is Running Down Dementia van AlzheimersResearch UK.