Synergie van mens en technologie is winst op lange termijn

02-06-2022 | 08:51

Ons leven speelt zich steeds meer online af. Nieuws volgen, contact met familie en vrienden, winkelen, muziek luisteren, vakanties boeken, goede doelen steunen. En ook offline; buiten, onderweg, in de supermarkt, laten we met onze telefoon continu stukjes informatie over onszelf achter. “We delen deze informatie zelf, maar hebben niet altijd in de gaten dat we dit doen.”

Aan het woord is Ferry Hoes, co-founder van de Brand Humanizing Institute. Op onze Kentaa Fundraising Inspiration Day heeft hij ons als keynote speaker meegenomen in de wereld van data, de kracht en tegelijkertijd de overschatting van technologie, en de onderschatting van de vaardigheden van de mens. Een prikkelend verhaal dat ons aan het denken zet. In dit artikel geven we je een samenvatting van zijn pleidooi voor Brand Humanizing, een menselijke manier van innoveren.

 

Data, data, data…. en dan komt de mens
Technologie is overal. Organisaties willen zo veel mogelijk data verzamelen. Om te weten wat klanten doen, wat ze lezen, waar ze klikken, wat ze willen en waar ze niet op aanslaan. Online maar ook offline zijn klanten onderdeel van experimenten, terwijl ze het zelf niet (altijd) weten. Het verzamelen van deze kennis is gericht om te zien wat populair is, om mensen bepaalde handelingen te laten uitvoeren, om te zorgen dat ze zo veel mogelijk geld uitgeven. Je kunt het manipuleren noemen. Dat klinkt vies en… dat is het ook. Maar dit is tegenwoordig de standaard.

Manipulatie van de psychologie in combinatie met data en technologie betekent geld. En geld verdienen (of inzamelen in het geval van een stichting) is natuurlijk niet verkeerd, mits de manier waarop maar door de haak kan. Veel technologie, die gebruik maakt van bijvoorbeeld algoritmes, kijkt namelijk niet naar mensen, maar naar datapoints. Dat is wat algoritmes kunnen zien en met elkaar kunnen verbinden. De mens komt pas onderaan. Net als de vraag of iets ethisch wel te verantwoorden is. Want is het oké om mensen met een gokverslaving een aantrekkelijk ticket naar Las Vegas aan te bieden? Een mens zegt nee, maar technologie zegt ja, waarom niet?

 

Onderschatting van de vaardigheden van de mens
Organisaties overschatten vaak de kracht van technologie, want ook technologie kan frustreren – denk aan de niet werkende chatbots of overal opeens reclames zien van iets dat je één keer kort hebt bekeken. Tegelijkertijd onderschatten organisaties de kracht en vaardigheden van mensen, want mensen kunnen wat toevoegen. Een persoonlijke noot, een luisterend oor, aandacht en empathie, iets dat technologie niet kan bieden. Om toekomstbestendig te zijn, moet er dan ook wat veranderen. Data en technologie moeten niet leidend zijn, maar ondersteunend. Er moet geïnnoveerd worden op een menselijke manier, want technologie en mensen hebben verschillende vaardigheden en deze moeten elkaar vinden en versterken. De synergie van menselijke en technologische arbeid betekent uiteindelijk meer winst op de lange termijn. Ook in fondsenwerving.

Jouw brand, merk, is alles wat je als organisatie doet en hebt. Daar moet je zuinig op zijn. En je moet het vooral menselijk houden. Branding & Creative Marketing (het uitdragen van jouw merk), Programming & Automation (de technologie en het automatiseren van processen), Human Sciences & Research (het begrip van de mens en jouw doelgroep) en Emotional Intelligence & Ethics (Empatie en ethiek, iets dat technologie niet kan overnemen) moeten samen komen. En dat kan. Door Brand Humanizing. Door te geven om de mensen om je heen. Door technologie te combineren met de vaardigheden en het empathisch vermogen van de mens.

 

Vermenselijken van processen
Kijk als organisatie naar de welke processen er zijn, zorg dat je begrijpt welke software je gebruikt en hoe deze technologie werkt. Identificeer welke processen geautomatiseerd kunnen worden en/of blijven en bekijk hoe je deze processen verder kunt vermenselijken, zodat het menselijke kapitaal beter ingezet kan worden. En maak tegelijkertijd gebruik van de kennis en aandacht – de warmte - van de mens, die weet en ziet wat er om hem heen gebeurt.

Een goed voorbeeld van waar je dit kunt toepassen als fondsenwervende organisatie is in de customer journey. Die van een donateurs, een actiestarter, of een online collectant. Hier komen mens en technologie samen. Begin vanuit het verhaal, en breng dat goed naar voren. Empathisch, menselijk en met de juiste informatie. Kies zoveel mogelijk het middel waar jouw achterban de voorkeur aan geeft. Gebruik een combinatie van video, foto en tekst, dat leidt tot donatie of het inzamelen van meer geld. Kijk vervolgens aan de hand van data hoe je mensen zo snel mogelijk op de juiste plek krijgt, want hoe korter de journey, hoe groter de kans van slagen. Gebruik data bijvoorbeeld om te kijken waar de meeste mensen afhaken, en vraag waar het kan liever minder dan meer. Doorloop jouw journeys zelf, test (continu) en pas waar nodig aan. Door menselijke vaardigheden & ethiek te combineren met psychologie, data en technologie, kies je voor de lange termijn en uiteindelijk ook meer inkomsten. 

 

Hoe dit relaas landt binnen Kentaa? Kentaa ondersteunt de menselijke zijde. Onze platforms zijn gemaakt voor mensen, waar de inzet van technologie ondersteunend is aan de mens en zijn doel. Onze platforms bieden functionaliteiten zoals AB-testing, aanpasbare e-mailstraatjes, maar ook koppelingen met andere slimme software voor bijvoorbeeld mobiele journeys en meer beleving bij events. Zo maken wij het op onze platforms mogelijk om donateurs, collectanten of actiestarters zo goed en eenvoudig mogelijk te ondersteunen bij het doen van een donatie of het inzamelen van geld. De technologie dient het doel; het is geen doel op zich.