Jaaroverzicht 2022: Cijfers en feiten van het Digicollect platform | infographic

02-03-2023 | 13:48

Online collecteren met Digicollect explodeerde in 2020 toen de coronacrisis de deur-tot-deur collectes een halt toe riep. Er vond een logische verschuiving van offline naar online plaats, waar wij met onze klanten snel op konden inspelen dankzij Digicollect. In 2022 waren veel collectes weer zoals vanouds mogelijk, maar hoe zat het eigenlijk met Digicollect? In onderstaande infographic kijken we naar de belangrijkste cijfers van het afgelopen jaar. Toelichting op de cijfers vind je onder de graphic.

Collecte terug in het straatbeeld, online collecte houdt stand
Veel deur-tot-deur collectes konden in het afgelopen jaar weer doorgang vinden. Een hele opluchting voor collecterende organisaties. De online collecte heeft echter zijn plek verdiend in de fondsenwervingsmix en daarmee is de totale opbrengst van Digicollect campagnes niet teruggezakt, maar met 2% gestegen in ten opzichte van 2021.

Naast landelijk collecterende organisaties, wiens opbrengsten deels terugschoven naar de offline collecte, zetten ook steeds meer andere organisaties Digicollect in. Voor een campagne week, verjaardag, jubileum of in memoriam collecte, of om aandacht en geld te vragen voor een specifiek doel.

Digicollect blijft een laagdrempelig platform voor peer-to-peer fondsenwerving en de uitbreidingen die we in coronatijd hebben gedaan, hebben het platform flexibeler gemaakt.

Gemiddelde donatiebedrag bijna 15 euro
Het bedrag dat donateurs gemiddeld geven is in 2022 met 40% gestegen ten opzichte van 2021, naar  € 14,69. Daarmee is het steeds verder verwijderd van de relatief kleine bedragen van de offline collecte.

Actieve collectant haalde € 220,- op
Gemiddeld haalde een actieve (tenminste 1 donatie in de bus) collectant, € 220,- op in zijn collectebus. Een collectebus had in 2022 gemiddeld 11 donaties.

Mobiel dominant bij doneren
Op Digicollect platforms werd overtuigend het meest via mobiel gedoneerd. 91% van alle donaties werd gedaan via een mobiel device, en dat was goed voor 81% van de totale opbrengst van Digicollect websites.