Case: Refugee Walk Vlaanderen - Nieuwe internationale samenwerking: ‘Kentaa is betrouwbaar, toegankelijk en doet wat ze beloven.’

06-12-2022 | 14:33

Op 25 september 2022 heeft Vluchtelingenwerk Vlaanderen voor de zevende keer hun Refugee Walk georganiseerd. Een sponsorwandeltocht om geld in te zamelen voor het werk van de organisatie en zich solidair op te stellen met mensen op de vlucht. Voor het eerst is deze Belgische organisatie voor de fondsenwerving in zee gegaan met Kentaa. Een besluit dat succesvol is gebleken: met 1.600 deelnemers is via www.refugeewalk.be een totaalbedrag van ruim € 331.000 opgehaald.

Het is de tweede keer sinds de coronacrisis dat Vluchtelingenwerk Vlaanderen een ‘centraal’ fondsenwervend evenement kon organiseren, waarbij mensen gezamenlijk een vastgestelde route lopen. Tegelijkertijd is de optie voor deelnemers om een zelf uitgestippelde eigen route te lopen, dat tijdens corona in het leven is geroepen, intact gebleven. Dit omdat het veel mensen positief aansprak en het een reden is om weer mee te doen dan wel mee te blijven doen.

Aan het georganiseerde centrale evenement hebben uiteindelijk 1.100 deelnemers meegedaan, naast de bijna 500 wandelaars die een eigen route hebben gelopen.

De keuze voor Kentaa

Na een minder geslaagde samenwerking met een Belgische partner is het fondsenwervingsteam, waarin ook Cara Allonsius actief is, afgelopen jaar op zoek gegaan naar een nieuwe (internationale) partner voor de online fondswerving.
Allonsius: “Bij Kentaa hadden we meteen het beste gevoel. De communicatie verliep vlot, het product zag er goed uit en we hadden meteen het beeld dat je als deelnemer er zelf makkelijk mee aan de slag kan gaan. Dat (gebruiksgemak) vonden en vinden wij enorm belangrijk.”

Een nieuwe samenwerking kan spannend zijn. Voor elke partij, maar wellicht helemaal als je als Belgische organisatie voor het eerst met een niet-Belgische partner gaat werken. Hoe verloopt de communicatie, wat doet het platform, is het betrouwbaar, komen we niet voor onaangename verrassingen te staan? Eventuele zorgen waren echter al snel weggenomen.

Allonsius: “Kentaa is boven alles een heel betrouwbaar en toegankelijk platform gebleken, waar je snel mee aan de slag kunt. Het contact met de supportafdeling, waaronder Jasper, verliep enorm vlot. Ze zijn er direct als je vragen hebt of om te helpen bij elk klein probleem. Het meest prettige aan de samenwerking was eigenlijk wel dat er geen verrassingen waren. We kwamen uit een heel hobbelige samenwerking en stabiliteit en betrouwbaarheid waren voor ons van cruciaal belang om op voort te bouwen. En dat heeft Kentaa meer dan geboden.”

De reactie van de deelnemers

deelnemers

Voor de deelnemers heeft de samenwerking met Kentaa een aantal grote veranderingen meegebracht. De belangrijkste? Een eigen pagina om fondsen te werven. Dit was niet eerder het geval en dat is voor sommigen even wennen geweest, blijkt uit de gekregen feedback. Onder meer omdat ze zichzelf in de eerste plaats als onderdeel van een team zien en met individuele pagina’s kan dat teamgevoel wat meer op de achtergrond geraken. Tegelijkertijd zie je een competitieve kant naar boven komen bij mensen die graag de beste van de groep willen zijn, de meeste fondsen wil werven. Wat elkaar vervolgens ook weer kan stimuleren.

Uit een door Vluchtelingenwerk Vlaanderen gehouden enquête onder de deelnemers blijkt uiteindelijk dat ruim 75% van de respondenten tevreden tot zeer tevreden is over de nieuwe fondsenwervende website.

Daar heeft ook de aanmeldflow een rol in gehad, die volgens Allonsius veel vlotter is verlopen dan bij eerdere edities. “Vorig jaar hebben we daar talloze vragen op binnen gekregen en nu bijna geen enkele. Dus dat is een grote vooruitgang geweest.”

De resultaten – opvallende cijfers

Wat uit de resultaten direct opvalt, is dat zowel de gemiddelde startdonatie (die deelnemers bij hun aanmelding kunnen doen) als het gemiddelde donatiebedrag voor dit evenement erg hoog ligt. Dit kan te maken hebben met een fiscaal attest dat Belgen kunnen indienen bij een donatie vanaf € 40, wat belastingvoordeel oplevert, maar natuurlijk ook aan de bereidheid tot geven.

Gemiddelde startdonatie € 39,21
Gemiddeld bij Kentaa € 28,64

Gemiddelde donatiebedrag € 38,12
Gemiddeld bij Kentaa € 32,86

Meest gekozen donatiebedrag € 50,-
Gemiddeld bij Kentaa € 10,-

Vluchtelingenwerk Vlaanderen heeft voor de Refugee Walk tot nog toe gekozen -ook gezien de concurrentie van verschillende andere evenementen- voor een relatief laag streefbedrag van € 100,-. Dit betekent dat een de actiestarter en/of het team al snel zijn doel heeft bereikt, zeker gezien de hoge gemiddelde donatiebedragen. Hier ligt voor de toekomst potentieel. We zien namelijk ook dat er veel bereidheid is, meer dan gemiddeld, tot actief fondsenwerven om het streefbedrag te halen. Met het verhogen van het streefbedrag kan deze bereidheid leiden tot meer donaties en daarmee een hogere totale opbrengst voor mensen op de vlucht.

De Refugee Walk maakt voor de werving van deelnemers gebruik van een Member get Member principe. De geworven teamcaptains werven op hun beurt weer teamleden. Dit is slim, want in een team donaties werven, motiveert. Het helpt zo ook de deelnemers die fondsenwerven wat lastiger vinden en wellicht wat minder ophalen. Binnen het team hebben ze zo wel hun steentje aan het streefbedrag kunnen bijdragen.

In totaal zijn ruim 7.800 donaties gedaan. Dit is exclusief het inschrijfgeld (€ 10,- voor de centrale editie en € 5,- voor de thuiseditie) dat de deelnemers betalen. Van de actiestarters heeft 60% zelf een startdonatie gedaan. Dit is een hoog aantal, maar kan met een aanpassing in de communicatie (in de aanmeldflow) wellicht nog verder omhoog.

Communicatie en andere mogelijkheden binnen het Kentaa platform

Voor de komende editie staat naast het op het fondsenwervende vlak tevreden maken en houden van de deelnemers, ook de communicatie na inschrijving op de lijst met focuspunten. Dit jaar heeft Vluchtelingenwerk Vlaanderen de communicatie nog vanuit het eigen systeem gedaan, maar meer automatisering vanuit Kentaa is op dit vlak een belangrijke optie voor de organisatie. Zeker wanneer de communicatie aan deelnemers van het centrale evenement en deelnemers met eigen route, naast elkaar kan lopen – met specifieke informatie aan de editie waaraan zij deelnemen. Dat de twee mogelijkheden online mooi naast elkaar gepresenteerd kunnen worden, is bij deze editie al getoond.

meerdere prjecten naast elkaar

Daarnaast biedt het in de communicatie meenemen van giftvoorbeelden, een incentive wanneer het streefbedrag voor bepaalde datum is behaald (de werving komt pas laat in het jaar op gang), persoonlijke contacten en aansprekende social sharing teksten en tips, nog mooie kansen op het wervende vlak.

Allonsius: “Komend jaar willen we bovendien verder investeren in de beleving van de dag. Met het eten, via de partners waarmee we samenwerken, de animatie. Zodat het voor wandelaars, naast een steunbetuiging in persoon en donatie aan de mensen op de vlucht, nog meer een unieke ervaring wordt.”

Binnen de achterban en bij gelijkgezinden is de Refugee Walk een zeer gekend evenement, maar Vluchtelingenwerk Vlaanderen wil ook graag nieuwe doelgroepen bereiken. De mogelijkheden van het Kentaa platform kunnen daarbij helpen en ook dat staat op de prioriteitenlijst van komend jaar. “Het was voor ons dit jaar eerst belangrijk om goed te leren werken met dit platform als basis en nu kunnen we gaan beginnen met spelen; de verschillende mogelijkheden verder uitdokteren en proberen.”

Voor de editie 2023 onderzoekt Vluchtelingenwerk Vlaanderen in overleg met Kentaa welke andere features van het platform goed van pas kunnen komen. Te denken valt aan een speciale aanmeldflow voor bedrijven; de bedrijven hebben dan een eigen pagina, waarop werknemers fondsen kunnen werven. Daarnaast zijn ook matchfunding en het registreren van afgelegde kilometers mogelijkheden om de opbrengst te kunnen verhogen én het plezier van de deelnemers verder te vergroten.

Tot besluit

Al met al is deze maiden voyage een goede eerste samenwerking gebleken. Eén die ook komend jaar wordt vervolgd. “Ja, ik vind Kentaa absoluut een goede beslissing, ook voor andere organisaties als je in zee wilt gaan met een betrouwbare partner die doet wat het belooft. Het platform ziet er mooi uit en je krijgt alles wat je nodig hebt.”

 

Wil je ook een succesvol fondsenwervend evenement opzetten met het Kentaa platform? Neem dan contact met ons op.